Kaartspel over Geleen is een hit (De Limburger)

Als warme broodjes gaat het over de toonbank: een kaartspel met daarop bekende monumenten, verenigingen en mensen uit Geleen. Honderden setjes zijn er al van verkocht. Om hun 155-jarig bestaan te vieren, ontwikkelde de Geleense Harmonie Sint-Cecilia 1866 dit spel.

Spelers van Fortuna ’54. De kerk van Oud-Geleen. Het loongebouw van Staatsmijn Maurits. Ze prijken allemaal op onder meer de boeren, azen en koningen uit het Gelaens kaartspel.

Trots

Het 155e jubileum van Harmonie Sint-Cecilia 1866 moest groots gevierd worden. Alleen, het was 2021. Corona, lockdowns, er waren geen evenementen mogelijk. „Als bestuur hebben we toen de hoofden bij elkaar gestoken om te kijken hoe we toch iets feestelijks konden doen”, zegt Raimond Verhoef, voorzitter van de harmonie.

„Al snel kwamen we op het idee om Geleen letterlijk en figuurlijk op de kaart te zetten. Het spel is een eerbetoon aan de stad. Niet alleen doordat we bekende gebouwen en monumenten erop laten zien, maar ook ons rijke verenigingsleven. Daar mogen we met zijn allen heel trots op zijn.”

Enthousiasme

Ook is het spel een manier om de economie van Geleen te boosten. „Wij hebben diverse logo’s van bedrijven en verenigingen afgebeeld op de kaarten”, legt Verhoef uit. „Zo brengen we hen speciaal onder de aandacht bij de mensen van Geleen en aan iedereen die het spel in zijn bezit heeft. Wie op een kaart staat, sponsort ons op zijn beurt zodat wij dit spel kunnen bekostigen.”

De harmonie ging voor de ontwikkeling van het spel in gesprek met tientallen mensen uit Geleen, met de vraag of zij een bijdrage wilden leveren. Daar is collectief enthousiast op gereageerd. „Voetbalverenigingen, ijshockeyclub Smoke Eaters, de ouderenbond, zelfs onze concullega’s van Harmonie Sint-Augustinus en van Lindenheuvel doen eraan mee”, vertelt Verhoef. „Meer dan vijfentwintig verenigingen hebben inmiddels toegezegd. Ook hebben we een selectie gemaakt van markante gebouwen en monumenten in onze stad, zoals de kiosk in het burgemeester Damenpark, De Kluis en de kerk van Oud-Geleen.”

Tweede druk

De harmonie heeft vervolgens een professionele illustrator in de arm genomen, die elk gebouw en persoon die op de kaarten te zien zijn heeft getekend. „In elk spel zitten 52 kaarten. Onze eerste oplage telt 1500 stuks. In de paar weken dat je ze kunt bestellen, zijn er al 236 stuks verkocht. Als ze allemaal weg zijn, overwegen we een tweede druk.”

Bron: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20221012_93621715