Harmonieorkest

Gezelligheid en prestatie komen samen

Oorspronkelijk bestond de harmonie slechts uit het harmonieorkest. Dit orkest bracht vroeger behalve alleen maar muziek, ook toneel. Het was destijds gebruikelijk dat de leden van de harmonie een toneelstuk speelden en dat de harmonie tussen de bedrijven door de tijd opvulde. Naast al deze optredens ging het orkest ook op concours. In september 1981 promoveerde zij naar de afdeling Uitmuntendheid. In oktober 1982 promoveerde zij in Kerkrade naar de Ere-afdeling. Op 16 januari 1993 werd zij tweede bij de landskampioenschappen te Venlo. Uiteindelijk werd op het laatste concours op 24 oktober 1998 in Venlo de promotie naar de Superieure afdeling behaald.

Renate Dirix

Dirigente harmonieorkest

Repetitie
Vrijdagavond 20.00 – 22.00 uur
in het Hubertushuis

Waar woorden tekort schieten spreekt de muziek.

Na 1998 heeft het harmonieorkest een omslag gemaakt in het repertoire. De zware harmoniemuziek die noodzakelijk is voor de concoursen bleek niet geschikt om het publiek te vermaken. De teruglopende bezoekersaantallen tijdens concerten hebben daardoor de muziekcommissie doen besluiten om het repertoire aan te passen aan de wensen van het publiek.

Dit houdt in dat de concerten van het harmonieorkest tegenwoordig bestaan uit uitdagende, swingende muziek met entertainment. En natuurlijk een aantal uitdagende stukken voor de muzikanten. Een extra toevoeging, zoals een zanger, een doedelzak of een basgitarist is tegenwoordig ook heel normaal bij ons orkest! En het blijkt te werken. De themaconcerten die de harmonie momenteel neerzet zijn altijd druk bezocht!