In de spotlight: Renate Dirix

“In de spotlight” is een nieuw concept waarbij steeds een ander gezicht van onze vereniging wordt geïnterviewd. Hierbij leren we hoe deze persoon bij onze vereniging is gekomen, wat hun plek binnen de vereniging is en waar ze verder nog mee bezig zijn. In deze eerste editie gaven we het woord aan Renate Dirix, dirigente van het harmonieorkest.

Renate Dirix is sinds 2022 dirigente van het harmonieorkest van Harmonie St. Cecilia 1866 en doet dit met veel plezier. Maar hoe is Renate eigenlijk met muziek begonnen? En hoe is ze bij onze harmonie terecht gekomen? In deze allereerste editie van “In de spotlight” geven we antwoord op deze vragen.

Renate is al van jongs af aan bezig met muziek. “Toen ik een jaar of drie was, was ik blijkbaar al de hele tijd aan het zingen” vertelt ze. “De muziek zit bij ons echt in de familie. Mijn moeder speelde mandoline, en mijn vader was bassist bij de harmonie in Bunde.” Al op hele jonge leeftijd had Renate de droom om dirigente te worden en ‘dirigeerde’ ze als kind voortdurend.

Deze droom wilde Renate dan ook in vervulling laten gaan en daarop besloot ze de dirigentenopleiding te gaan doen. Het was niet zo gangbaar om als vrouw deze opleiding te doen. “Ik was samen met misschien drie andere dames bezig aan de opleiding, en de rest waren allemaal mannen. Toen ik in 1993 afstudeerde, was het dan ook niet gewoonlijk om als vrouwelijke dirigente aan het hoofd van een Limburgs korps te staan.” Gelukkig is Renate wel actief gebleven als dirigente en zijn wij als harmonie ontzettend blij met haar.

Renate vertelt dat ze dertien jaar bij André Rieu in het orkest heeft gespeeld als fagottiste, en ook tien jaar lang haar eigen band heeft gehad, waarbij middeleeuwse instrumenten werden bespeeld. Ze heeft ook saxofoonles gegeven, waarna ze de opleiding tot instrumentenreparateur is gaan volgen. “Ik had geen zin meer in kinderen die niet wilden oefenen,” grapt ze.

Hoe ze uiteindelijk bij ons orkest terecht is gekomen? “Ik ben ooit begin jaren 90 met jullie op concours geweest als fagottiste. Toen, jaren later, vroeg Ramon Kusters me om twee maanden kort in te vallen als dirigente. Dit werd uiteindelijk een periode van 1,5 jaar, waarbij ik het jubileumconcert van 2016 heb mogen dirigeren, wat nog steeds mijn favoriete concert met de harmonie is.” Het dirigeren beviel Renate goed en ze voelde al vanaf 2016 een klik met ons. De stap om uiteindelijk dirigente te worden toen Ramon stopte, was dan ook een logische.

Nu, in 2024, heeft Renate het erg naar haar zin bij ons “St. Cecilia 1866 is een harmonie met een enorme geschiedenis, en dat vind ik prachtig. Ik hoop dat ik nog heel lang hier mag dirigeren en concerten met jullie mag geven.”

Tekst: Jolie Kox